Program

Program

Poniżej znajduje się (niewyczerpująca!) lista zawierająca zagadnienia podejmowane przez etyków biznesu i ekonomistów behawioralnych. Nie stanowi ona jednak obligatoryjnego zakresu problematyki omawianej na każdym szkoleniu. Mając na uwadze szerokie spektrum zagadnień etyki biznesu oraz nurtu behawioralnego, a także zróżnicowane potrzeby szkoleniowe zachęcamy, aby każdy podmiot zamawiający szkolenie indywidualizował agendę szkoleniową.

Blok I – zagadnienia wprowadzające
  • O rozumowaniu moralnym i posiadaniu wartości.
  • Etyka biznesu oksymoronem? O tradycjonalistycznym i makiawelistycznym podejściu do moralności
  • Mikro, mezo, makro – poziomy rozważań etyki biznesu
Blok II – praktyczny wymiar etyki biznesu
  • Pragmatyczny wymiar etyki biznesu, tj. o długodystansowej opłacalności etyki biznesu
  • Dwa podejścia do odpowiedzialności w biznesie: stockholders oraz stakeholders (czym jest CSR?)
  • Moralność jako adaptacja biologiczna
  • Komunikacja w biznesie – aspekty etyczne
Blok III – zagadnienia globalne
  • Kapitalizm i jego krytyka, czyli o współczesnych wyzwaniach ekonomicznych
  • Etyczne przywództwo – o uwikłanych w moralności praktykach biznesowych
  • Enwironmentalizm: biznes i środowisko
  • Czym jest kultura pracy w firmie
  • Employer branding
Blok IV – zagadnienia szczegółowe
  • Moralna agencyjność korporacji i instytucjonalizowanie etyki w firmach (tworzenie kodeksu etycznego w firmach)
  • Etyka biznesu z punktu widzenia konsumenta: bezpieczeństwo produktu, kontrowersje etyczne rynku reklamy
  • Środowisko pracy i wyzwania z nim związane (warunki pracy, oddziaływanie na życie prywatne, dyscyplina, awans zawodowy)
  • Etyka biznesu z punktu widzenia pracownika: zobowiązania względem firmy, nadużycia stanowiska
  • Dyskryminacja w pracy
  • Skandynawski model pracy w firmie
  • Etyka biznesu w relacji z klientami: Customer Service Ethics
Blok V – ekonomia behawioralna
  • Homo oeconomicus kontra człowiek ekologii behawioralnej
  • Czym są heurystyki?
  • Skłonności motywacyjne (teoria perspektywy, księgowanie mentalne, efekt unikania strat)
  • Skłonności poznawcze (efekt zakotwiczenia, pułapka dostępności, pułapka gracza, ect. )
  • Zachowania rynku w świetle ekonomii behawioralnej
Blok VI – etyka behawioralna
  • Ewolucyjne korzenie moralności. Dlaczego ludzie chcą czynić dobro?
  • Uwarunkowania środowiskowe decyzji moralnych (presja czasu, anonimowość, ect.)
  • Uwarunkowania kognitywne decyzji moralnych (posłuszeństwo autorytetom, konformizm, efekt sformułowania, ect.)
  • Praktyczne zastosowania wiedzy o agencyjności moralnej. Jak być lepszym będąc zaznajomionym z etyką behawioralną?

Grupa docelowa

  • Przedsiębiorcy
  • Kadra zarządzająca
  • Menedżerowie
  • Pracownicy działu HR
  • Osoby zainteresowane poszerzeniem wiedzy i kompetencji w obszarze szeroko rozumianej etyki biznesu oraz decyzyjności biznesowej

Certyfikaty

Każdy uczestnik po ukończeniu kursu otrzymuje certyfikat zaświadczający o wymiarze czasowym kursu i omówionych zagadnieniach.

Metodologia

  • Wykłady
  • Prezentacje multimedialne
  • Konwersatorium
  • Case studies
  • Prace w grupie